Hybridsolförmörkelsen i Australien den 20 april
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-01-25 15:18 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2023 kl. 13:14 #2885
Jag har nu beställt flygbiljetter och hyrbil i Australien inför hybridförmörkelsen den 20 april. Jag reser i påsk och är borta i tre veckor (under månens nymåneperiod mellan tredje och första kvarter). Enda platsen på fastland i världen där totaliteten syns är den yttersta spetsen av North West Cape i Western Australia. Här finns byarna Exmouth och Learmonth. Förmörkelsen börjar alltså som ringformig över Indiska Oceanen, växer till total pga jordens kurvatur och förvandlas till ringformig igen över Stilla Havet. Totaliteten i Exmouth varar upp till 63 sekunder.
Jag tänker ha basen i Geraldton 100 mil söderut. Några dagar innan förmörkelsen kör jag norrut, eventuellt bor i Gnaraloo Homestead någon natt https://gnaraloo.org/ , https://gnaraloo.org/dark-skies/ där de bett mig vara stjärnguide. Kanske besöker jag världens största (blivande) radioteleskop vid Murchison, Square Kilometer Array, SKA.
Övriga nätter före och efter eklipsen tänker jag åka ut till Bortle 1 himlen ute i bushen. Jag brukar mäta SQM-L 22.0-22.1 där borta.
Är det någon annan här som ämnar se hybridförmörkelsen i Australien?
/Timo K
-
25 januari, 2023 kl. 15:18 #2886
Det låter minst sagt spännande!
De statistiska vädermässiga förutsättningarna på North West Cape är goda i april, med 20 klara dagar, 7 halvklara och bara 3 mulna.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro