En ultralätt utrustning
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-02 12:23 av Hernán.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2023 kl. 11:01 #5980
När jag gick i pension fick jag bland annat ett presentkort på AstroSweden. Kollegerna måste på något sätt ha listat ut att jag är intresserad av astronomi 🙂
Efter moget övervägande bestämde jag mig för att använda kortet till en TS-Optics 80 mm f/4. Saluförs som ett guideteleskop/stor sökare, men vad jag behövde var en ultralätt utrustning som komplement till min 8-tums Newton. En vanlig liten refraktor, således.
Jag hade redan ett videostativ Velbon D-700 med snabbkopplingsplatta. Nu återstod bara frågan hur refraktorn skulle fästas på plattan, de två komponenterna (se bild nedan) gick inte ihop sådär utan vidare. Lösningen blev en adapter som hos AstroSweden kallas ”sökarsko för sökarhållare med plan bas”.
För att få det hela att funka behövdes dock en liten skruv som inte ingick. Gick till Hornbach där personalen blixtsnabbt fixade fram en skruv med rätt bredd och längd. Den kostade ingenting eftersom den vägde så lite att den inte kunde registreras i kassan! Helt nödvändig detalj som blev gratis.
Nåväl. Utrustningen väger så extremt lite att den hur lätt som helst kan lyftas med en hand. Optiken är helt OK. Jag använde den igår kväll med 20 mm Plössl-okular (förstoring 16x) för att observera ett par variabler från balkongen. Verkligen mycket bekvämt och krispiga fina stjärnor. För objekt högre upp på himlen skulle förstås krävas även ett 90-graders amici-prisma (vanliga diagonaler som spegelvänder bilden kommer aldrig på fråga för mig), får se om jag köper ett sådant.
En intressant detalj är alltså att det inte ”är tänkt” att ett guideteleskop/stor sökare ska användas som fristående refraktor på videostativ. Den slutsatsen kan man dra av det faktum att en nödvändig liten skruv måste anskaffas separat. Men det hela fungerar utmärkt bra.
Tack till Mats Yderstig på AstroSweden, som fick bilden nedan, och direkt visste vad som behövdes, inklusive dimensionerna på nämnda skruv.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
2 september, 2023 kl. 12:23 #5984
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro
tråd av Jan Clasenius
-
V1144 Ori