ASAS magnituder?
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-03-12 21:07 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2024 kl. 17:31 #7815
Förut har jag kunnat få fram stjärnors magnituder från ASAS, t.ex. ASAS-3. Nu får jag bara fram i princip en blank sida, t.ex https://www.astrouw.edu.pl/asas/?page=aasc . Har provat både Microsoft Edge och Google Chrome.
I förra veckan efter att jag hade obsat nästa eventuella superkomet C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) såg jag med mitt 12-tums teleskop en fältstjärna (UCAC4-413-061833, 15h00m03.64s, -7°27’18”.4) bredvid galaxen IC1084 i Vågen som enligt APASS är av magnitud 16.47. Antingen var det en felaktig observation eller också är stjärnan variabel. Jag skulle kolla vad ASAS-3 säger.
Hur får man fram ASAS-magnituder?
/Timo K
-
12 mars, 2024 kl. 18:20 #7816
Det var ju synd om den sidan inte längre ska vara kvar, jag använder också ASAS-3 från och till. Jag får också bara blanka sidor när jag går in på deras sida. Du kan ju använda efterföljaren ASAS-SN istället och kan då få upp färskare data. ASAS-SN täcker också hela himmeln och inte bara söder om +28 grader. Söksidan finns på https://asas-sn.osu.edu. Man kan fylla i ett objekts namn eller koordinater. Jag har märkt att namnuppslagningen inte alltid funkar, men koordinater verkar alltid funka.
Om stjärnan redan är mätt får man ett val att titta på data från deras databas. Eller kan man välja att kontrollera stjärnan på nytt. Då görs en ny fotometrisk mätning för vald position av alla bilder så långt bakåt man angett och man får med de allra senaste uppgifterna. Detta är en process som tar ett antal minuter. De första årens bilder är tagna med V-filter men numera använder de g-filter.
Jag sökte på din stjärna, det finns ett par tillfällen då den mätts till mag 15, men annars verkar den inte ha varit starkare än mag 16 på ASAS-SNs bilder. Här är en länk till sökningen jag gjorde. Jag tror den är tidsbegränsad, och vet inte hur länge den ligger kvar. Annars får du göra en ny sökning.
https://asas-sn.osu.edu/sky-patrol/coordinate/ae433254-8252-488d-999b-9430f793d4ce
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Thomas Karlsson.
-
12 mars, 2024 kl. 19:23 #7818
Tack för info! Enligt din länk var stjärnan svagare än g-magnitud 16.8 den 7 mars. Jag måste alltså ha gjort något misstag. Jag råkade ange fel koordinater ovan. Det skall vara 15h01m11.4s, -7°28’59”.
/Timo K
-
12 mars, 2024 kl. 21:07 #7819
Kollade stjärnan i VizieR, och den har visuell magnitud ca 17.0 enligt de nyare mätningarna. Även om det i ASASSN finns enstaka betydligt ljusare magnituder så är det inget man normalt behöver ta fasta på. Nästan oavsett vilken stjärna man väljer i ASASSN finns ett och annat värde som är udda. Magnituderna där är mätta med vidvinkliga kameror och fel förekommer ibland.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem