Ang LaPalma
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-29 19:26 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2023 kl. 07:22 #6249
Om LaPalma.
Här är en som rest och gjort nåt kul.
Fick det från Mel nu och skrivet på CN 14 September.
Den plats han beskriver är ’cinsternen’.
——
My ATM 30″ F2.98 with Lockwood main and sec. mirrors near the Roque de Los Muchachos observatory, on La Palma. A perfect place to do observations, with no artificial lights and perfect seeing, at approx 2300mtrs above sea level.
A trip by car from the Netherlands to the south of mainland Spain, and a ferry to La Palma to get here. On the back ground, with union shaped dome, the 4.2mtrs William Herschel Telescope, and on the left the domes of the 2.5mtrs Isaac Newton Telescope and the 1.2mtrs Mercator telescope, and the folding roof of the Liverpool (amongst other scopes).
We originally intended to do observations on another spot on the island (LLano de las Animas), but my car lacks the engine power to climb the extremely steep road to that area.
Attachments:
-
29 september, 2023 kl. 17:03 #6260
Hej
Känner till LLano de las Animas även om jag inte haft lämplig bil att ta mig upp. Var ligger ’cinsternen’ och hur kör man dit? Brukar stå på Mirador de Los Andenes.
/Håkan
-
29 september, 2023 kl. 19:00 #6267
När man kommer till Puntagorda söderifrån tar man höger vid macken sen rakt upp på berget. Då är man väldigt nära Canaries teleskopet eller under 2 km. Jag har obsat därifrån många nätter och motorsvaga bilar tar sig upp ‘enkelt’ men trixet är man kan inte tveka utan det är full gas på 1’an som gäller och ‘inte’ skifta till 2’an. Men detta är bara sas den sista biten upp men det är 2.5 km i alla fall. Men det kan snabbt bli farligt om vädret slår om på den höjden. En gång åkte jag till Canaries teleskopet på gruppbesök i egen bil dit och kom upp men ingen var ju där, men det inväntades tufft väder och sedan bara small det till och regnade både snö och istappar, så sommardäck på en liten bil blev inte kul på väg ner. Men händer det vid cisternen är det bara gå ner då… Den gången detta hände när jag kom ner från berget till vägen som går runt ön satt jag sedan och åt lunch i sommar värme i shorts ( ingen vind ) så detta är LaPalma.
Står man still så orkar kopplingen inte det sen, och tufft backa å lägg till smalt å mörker ( och ev ensamt…. så en gång åkte jag fel väg upp och Kaj på Athos fick komma med sin 4WD och hämta mig. Kopplingen slirade och bakdäcken var vid gruskanten, så där stod jag ( ön kan vara farlig )
-
29 september, 2023 kl. 19:09 #6269
Ang han från Holland.
Dessa lever ju i ett av världens sämsta astroställen så de åker ju på SP öster om Frankfurt, så det säger ju lite. När han säger inget ljus, tja LosLlanos är inte långt ifrån teleskopen och där kan vi prata om det belyst stan och värre kommer det att bli, tyvärr.
LaPalma är bra och mot Sverige givetvis kanon, och än är det upp mot SQM 22. Men seeingen påstås vara i världsklass men det har jag sällan sett, men på toppen blåser det ofta och efter kanten på västra sidan ( ex Athos ) anser jag det är ofta tom dålig seeing. Men jag har bara erfarenheter från December månad. Men som det jag visade från Bing skryter de ju nu om hur ljuset nu finns vid berget. Gör de inget åt Tyskarnas ‘vanor’ kommer ön vara astro död om 20 år.- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
29 september, 2023 kl. 19:13 #6271
Det du beskriver är väl LLano de las Animas som är mycket brant och har en stor vattencistern på toppen.
https://www.dangerousroads.org/europe/spain/7099-llano-de-las-animas.html
Mel pratade om att han var på ett annat ställe då han tyckte att vägen till cisternen var för brant. Det var denna plats jag undrade om du kände till?
/Håkan
-
29 september, 2023 kl. 19:26 #6272
Han står nog på vägen nedanför. Det är inte omöjligt ta sig upp lite från vägen in på området men på natten stänger de grinden och jag tror det inte är populärt om de hittar nån därinne så jag påstår han står vid vägen. Det finns väldigt bra obs plats på ett nybyggt informationscenter som än inte är klart men detta är stängt och Kai sa de kommer inte tillåta folk stå där ( de vill inte ha folk på nätterna efter vägen eller där på taket ) men bilar tillåts ju gå med lysen efter vägen. I detta förstår jag mig inte på LaPalma att de tillåter ljusföroreningen pågå aktivt.
30 tums observatören var nog Väldigt nöjd mot förhållanderna där han bor och en bra natt där utan blåst blir ju bra. Men en tuff tripp och resan ner utan båt är typ 22 timmar men ändå typ Ok om man är hardcore och bor i Holland.
Sedan se 30″ teleskop och se hans bil. Vi ägare på 30 tummar’n har krånglat till allt, men så kan det gå därav vill jag sälja min del.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro