Reply To: Hästhuvudet och Alnitak
Hans, våren 2017 hade jag verklig tur med vädret när jag var på Mirador de los Andenes, La Palma (drygt 2000m höjd). Där var ett heltäckande molntäcke under mig som stoppade de få ljusföroreningar som finns på LaPalma och det var nästan vindstilla (väldigt ovanligt där). Det var dessutom extremt bra transparens, jag såg stjärnor ända ner till molnhorisonten och kunde tydligt se Carinanebulosan (1 grad över horisonten). Stjärnljuset var så starkt att jag inte behövde någon ficklampa för att orientera mig.
Jag såg hästhuvudet som en tydlig siluett i en 98mm refraktor. Flamnebulosan lyste mycket starkt och var lätt att fånga i en liten handkikare.En oförglömlig natt som jag gärna skulle vilja återuppleva men de gånger jag rest tillbaka så har jag aldrig fått uppleva en transparens som varit i närheten av denna.
Här är en bild på Carinanebulosan taget med en gammal Canon kamera genom 98mm refraktorn. Dispersionen 1 grad över horisonten kan ingen adc kompensera (om jag nu haft någon) så man får stå ut med de avlånga stjärnorna.
/Håkan
Senaste inläggen
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Markarian chain
tråd av Bergquist Christian
-
V1410 Tau
svar av Thomas Karlsson
-