Reply To: Teneriffa mot LaPalma
När jag åkte tillbaka så passerade jag förbi flera bussar med semesterfirare på SP.
Jag stannade kort vid en men då ropades det från bussen att det var ’privat’ minsann men den som höll i det hela försökte rikta in en 6 eller 8 tum Skywatcher på Jupiter men första bäste man lyckades sen direkt fummla bort det hela. Jag vet hur det var på LaPalma en gång med liknande sällskap/teleskop på M1…
Men en intressant aspekt var åka på bergskammen strax under 2 tusen meter till La Laguna och vägen var riktigt bra så man slapp det mesta i kurvor men det var nära 5 mil. Men nu i mörket såg man tidsvis båda sidor av ön ( ibland samtidigt ) och man såg att det hela har i princip växt samman totalt. Visst har jag klagat på Tyskarna med deras totala brist av ljus förståelse i hemmen de köper och städerna på LaPalma som växer men detta är nåt helt annat. ( Och nu efter vulkanen ) på LaPalma sa dom till mig en helt ny väg ska byggas i calderan upp från LosLlanos och det kommer bebyggas up där ( antar både för mer Tyskar men framför allt Palmeros ) Gör dom det är det fågelvägen nån km från Roque sen är det över där med.
Jag tycker trotts månen att i zenit borde det ha varit bra mycket bättre vid Teide och jag kan min SQM mätare rätt bra numera, och detta var nog kring 19 och Plejaderna såg man knappt. Mja, jag tror det är över med astro här – med eller utan måne, men en gång i tiden var det nog ett rökar ställe !
-De här folken som är överallt är en pina, men det är förståligt varför folk gillar dessa ögrupper
- This reply was modified 1 year ago by Hakann.
Senaste inläggen
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam