Svar till: Teneriffa mot LaPalma
Nej dit har jag inte varit men en på LaPalma sa till mig innan som bott där att ön var inte astronomiskt bra ( kommer inte ihåg anledningen ) men det funkar nog bra ( det gäller ju ha tur med vädret.
Min plan idag är suga i sig lite sol, otroligt varmt här och jag har åkt kustvägen söder ut och mycket vackert – men det är på tok för mycket folk här.
Hittade i en vin försäljning efter vägen och hittade Malvasea vitt sött vin som de har på LaPalma ( gott till kaffe med lite choklad ) och sen en lokal druva på ett rött så priset 2 flarror blev 800 spänn, men lite kul ändå smutta på hemma sen.
Påstår urspårning är nära här på denna ö i det mesta. Men europer gillar ju värmen i från våra breddgrader.
Tänkte besöka beachen i Pourto de la cruz men parkeringar är en omöjlighet. Så dricker lite kaffe nu strax söder och man blir galen på all trafik och inga p platser. Jag har varit i USA mycket och LA osv men dessa kör alldeles för fort och är för stressiga, phuu !
Jag ska dra mig uppåt El Tiede lite senare och äta i nån mindre by sedan invänta mörkret även om månen står 20 grader upp kl 21. Återkommer med vad jag ser men nymåne och Lasse Hermansson har min SQM mätare just nu. Så inte mycket att mäta på nu men skattar det jag ser.
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-
Messier 1