Svar till: Nedladdning av bilder från forumet
Hej!
Det är inte lätt att förhindra. Även om man låster “högerklick” så kan vem som helst göra skärmdumpar och på så sätt spara ner innehållet.
Eftersom bilden är “publicerad” av oss som är upphovsmän/kvinnor så är finns ju materialet tillgängligt för vem som helst. Detta åsidosätter inte upphovsrätten som ju tillhör den som skapat bilderna/videorna eller vad det kan vara. Det är därför inte tillåtet att dela någon annans bild och hävda att man själv har skapat den. Det borde vara en självklarhet att man hänvisar till både var man hittat bilden och vem som skapat den när man delar någon annans skapelser, men det är ju inte alltid det sker. Är man rädd för det så bör an inte dela sina bilder offentligt – så mycket tror jag de av oss som delar med sig förstår.
För egen del delar jag gärna med mig av fascinationen av att man kan fånga vårt fantastiska universum och se, undersöka, upptäcka och uppleva denna hemliga skönhet från våra egna hems balkonger och trädgårdar.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Magnus Larsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen