Reply To: Två teleskop ska bli ett
För att exakt kunna positionera de unika bafflarna inuti tuben blästrade jag siffror på bafflarna. Bilden nedan illustrerar fyra av de totalt åtta bafflarna som skulle installeras i tuben.
Bafflarna konstruerades som jag tidigare nämnt med hjälp av en laserskanning av tuben. Eftersom laserskanningen av tubens yta gav information om dess ytterdiameter, krävdes skalning av tvärsnitten för att matcha tubens innerdiameter. Denna metod antog att tubens insida var en spegelbild av utsidan, ett approximativ antagande som naturligtvis krävde verifiering innan montering. Den mest avvikande skillnaden noterades av förklarliga skäl vid svetsförbanden på tuben. Tuben hade svetsats från utsidan vilket har skapat en utbuktning på tubens yttre yta. Inversen gällde för insidan av tuben. Jag tog bort utbuktningarna från bafflarna med en vinkelslip.
Efter borttagning av utbuktningarna kontrollerade jag passformen genom en provmontering. Justeringar med vinkelslipen gjordes sedan vid behov för att säkerställa en optimal passform.
Positionerna för bafflarnas borrhål hade jag tidigare markerat. För att underlätta borrningen använde jag en körnare. Med ett 7 mm borr borrade jag åtta jämt fördelade hål runt om tuben för varje baffel. Efter detta centrerades baffeln över samtliga hål.
För att göra bafflarna gängningsbara, användes ett 5 mm borr som jag borrade cirka 20 mm in i baffeln. Därefter bytte jag till en gängtapp för gängskärning. Jag applicerades gängolja för smörjning och minskad friktion för att säkerställa en så pass smidig och skadefri gängning som möjligt.
Efter att alla hål i baffeln var gängade, skruvade jag fast bafflarna med maskinskruvar av typen K6S med kullrigt huvud.
Här har jag skruvat fast baffel 2 som är monterad 1178 mm från tubens bakkant. Baffel 0 är den första baffeln och den utgör nolläget, dvs baffeln är monterad i början på tuben.
Bilden nedan visar baffel 0, 1 och 2 efter montering. Baffel nummer 3, som ligger på snedden något längre in i tuben ska justeras och centreras över sina respektive borrhål. Monteringen av baffel nummer 0, 1 och 2 tog i genomsnitt en timme vardera, från den första passningen till att baffeln var fastsatt i tuben.
Jag noterade att med endast tre bafflar monterade har tubens böjmotstånd märkbart förbättrats. När alla åtta bafflar är på plats, förväntas förstärkning förhoppningsvis minska risken för materialdeformation genom att tubens totala böjmotstånd ökat. Genom detta hoppas jag säkerställa att optikens kollimering bibehålls när tuben riktas i olika elevationsvinklar.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam