Reply To: Venus i nedre konjunktion
Tack, jag tycker själv att bilden blev bättre än förväntat då jag hade planerat att fotografera Venus mellan glipor i molnen men vädret blev bara bättre med tiden. Däremot kom det ganska kraftiga vindbyar.
Johan, jag har några sekvenser fotograferade med Astronomik ProPlanet-742 men de blev sämre. Jag läste någonstans att IR-filter sällan ger bättre resultat med små aperturer och jag använde ju mig av min 110 mm aporefraktor. Dessutom använde jag mig av en 4x PowerMate vilket ger f/26 som kan ha varit lite för högt, men jag ville få en bra bildskala.
Turbulensen var däremot inte speciellt svår. Diffusionen kan vara en blandning av turbulens och att jag använde ett gammalt L-filter som möjligtvis läcker andra våglängder. Mitt nya gick inte att finna men det dyker väl upp så småningom
Thomas, jo absolut. Jag har mätt upp vinkeln till ca 203°. Den 31 maj 2012 , dvs 6 dagar innan Venuspassagen tog jag en bild som uppvisade en skära på 212° och då var ändå separationen till solen 9° mot 8° igår. Om jag stackar flera sekvenser så kanske det går att förbättra. Målet skulle ju vara att få med i stort sett hela cirkeln men det är naturligtvis lite riskfyllt.
/*Peter
- This reply was modified 1 year ago by PeterR.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam