Svar till: Två teleskop ska bli ett
Den återstående monteringsuppgiften, innan installationen av automationen kan påbörjas, är fastsättningen av motorn och växellådan för slutaren. Dessa komponenter anlände förmonterade på en balk som är avsedd att monteras i taket av observatoriet. Bakre delen av motorn ska sedan fästas på en stödbalk som jag redan har monterat.
Monteringen är inte särskilt komplicerad. Balken ska fästas vid tre gängade stänger på vardera sida om slutaren. Det utmanande momentet är dock att lyfta upp balken, som väger cirka 70 kilo, till en höjd av ungefär 4,2 meter.
För att lyfta balken på plats krävdes en portabel luftstyrd lyftanordning och en arbetsställning, samt hjälp av tre personer. Efter cirka en timmes arbete var balken på plats.
Ni observerar kanske att kugghjulet inte ligger an på kuggrälsen, men detta är en medveten åtgärd. Anledningen är att motorn först måste testköras för att säkerställa att den roterar åt rätt håll och att brytarna, vilka är avsedda att detektera slutarens ändläge, fungerar korrekt. Om motorn roterar åt fel håll eller om brytarna inte fungerar som de ska, finns risken att slutaren och/eller kuggrälsen kan skadas eftersom motorn är mycket kraftfull.
När allt har verifierats och funktionstestats ska bultarna skruvas åt maximalt så att kuggen griper tag i kuggrälsen. På höger sida om balken finns brytaren som ska stoppa slutaren när den har nått sin maximala öppning.
Senaste inläggen
-
Zwo EAF *oanvänd*
tråd av Rikard Österman
-
NSV01161
svar av Thomas Karlsson
-
Filippinsk superbolid
tråd av Hans Bengtsson
-
Månadens bild
svar av Fredrik Silow
-
Elephant trunk i LRGB
svar av Robert Habolin
-
Jupiter i bra seeing
svar av Johan Warell
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Kokongnebulosan
svar av Robert Habolin
-
Komet i NGC1333?
tråd av Petter Åström
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 30 st
Senaste 7 dagarna: 1381 st
Senaste 30 dagarna: 4969 st