Svar till: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Om du planera visuellt klassikt D-S obs är ju en Dobson att föredra och med ditt trädgårds obsa bryter du inte ryggen av dig med hjul även om du har ’stort’ som ex 16”. Så frågar du mig så köp så stort du kan, och ( om ) när du kommit dit så kan du låna okular av mig. Jag vet det är dyrt men man får ett Nikon HV ( 102 grader ) med import från Japan till lika pris eller billigare som ett TV Ethos. Men Nikon HV klarar enkelt ( anser jag det som står f/4 utan koma ) men förutom extremt bra kontrast i dom får man två okular i ett och ex 17 blir till 14 mm och ett 12.5 blir till 10 mm. Annars brukar många ha ex Ethos 13 mm som allround men generellt talar man ju om 3 okular och pupillens utgångs diameter för klara low, mid, high power. Detta beror ju okularets mm och fokalen samt om man har koma korretor på ( ex TV Paracorr 2 så lägger man på +15% ) har du ex 16” och f/4.5 och ett 13 mm okular utan KK ger det ca 140X. Pupillen blir då ca 3 mm och FoV blir ca 0.7 grader. Vill man ha brett FoV vill det till att ha snabbare teleskop men med större apertur blir det alltid svårt oavsett snabb fokal och wide field okular att få bred FoV.
-Så man kan inte se hela Andromeda ( ca 3 grader ) med ett ex extremt snabb 25” med wide field okular, och ex Ethos har max 21 mm.
Ang pupillen om man delar in det i 3 delar så kommer ex en 3 mm pupill ligga i mid power i exemplet ovan.
Sen om man ska ’dra på’ brukar det sällan gå med mer än 200X här men visst har jag kört ex Ethos 6 mm, men det klarar det mycket sällan av här så säg 8 mm ( kanske ) och det ger i 76 cm med KK 400X ( 2 mm pupill )
Ang Herschels galaxer kan en 2 mm pupill vara bra om himlen klarar det men ibland ser man mer om pupillen är större ( det beror på objektet ) och har man dålig himmel finns det sällan en ide att dra på sas
En del kan nu påstå att ex wide field okularen är inte bra för fler har problem med field stoppet ( ex vissa med ögon fel ) samt ögat kan inte se 100 grader. Jag anser innan man uttalar sig borde man själv testa så man vet, för det är så trevligt att få ’rymd’ runt ett objekt. Men jag skulle inte köpa billigare okular i wide field, och om en budget är tajt jag hade jag köpt äldre Naglers ( 82 graders ) istället men givetvis finns det andra okular än TV.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-
Messier 1