Reply To: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Björn,
En ide är väl om du tänkt obsa från huset, då slipper du åka nånstans, och du tar det för vad du får ( ang mörker ) men å andra sidan kan du enkelt komma till obs och det handlar då bara om tid/intresse att gå ut de nätter när det finns möjlighet. Är sen teleskopet rullbart kan du köpa en så stor Dobson som du hittar ( mer ljus in ) och har råd med och har plats med. Så ju större ju bättre. Jag tror det finns Kineser i 10-12-14-16 tum billigt att hitta begagnat och det står nog hundratals begagnade i källare i landet, och de kostar nog inte många tusen. Ett riktvärde är kanske halva nypriset men lite tur hundringar. Många felköper större än de orkar med eller får i presenter. Men sätter du på handtag ( som en kärra med hjul ) och har plats i garaget så sök en 16”. Nåt mer än en Kines kvalitet behöver du nog inte för din trädgårds obs eller typ leta nåt med mera kvalitet med större apertur. Sen kan du köpa lite hyffsade okular ( dyker nog upp begagnat ) med till att börja med så tar vad du har. Jag kan ge dig info om okular om du vill eller du kan låna nåt av mina på nån träff sen så du ser om du tycker ex wide field okular ger dig nåt ( i ditt teleskop/ögon ) men här pratar vi upp mot 10 tusen /st nytt, men begagnat finns även där men det måste väl dyka upp gamla Nagler osv, men det finns Delos mm, men detta är ett annat ämne så = ta vad du har. Sen obsar du på med Messiers och lär dig hur man hittar dom. Jag personligen gillar inte säkare utan jobbar med mobilen och Sky Safari eller kort tagit från ex Aladin i telefonen eller avritade kartor från kort, och sen kör jag mot närmaste stjärna med TelRad. Vissa objekt kan man ju knappt missa men vissa kräver jobb ( men däri sitter det roliga ) och skippa drivning, kameror osv medans du jobbat dig in i hobbyn men se till att hålla daggen borta ( daggskydd, värmare etc ) så du kan jobba, för i Sverige är det dagg och står du i gräs kommer detta problem.
- This reply was modified 1 year ago by Hakann.
Senaste inläggen
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam