Svar till: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Jo iden var bli portabel men med fler ägare blir det kompromisser på sikt när bäl röken lagt sig.
Positionen och hur det ska fraktas gör det nog omöjligt med fler resor tyvärr.
Jag har ideer på lätta transporter och ett sånt teleskop låter stort men med spegeln i cellen är så det är byggt för ( ang transporter ) och så gör dom i USA till SP resor mm.
UTA’n är monterad ovanför spegellådan och trussarna bredvid. Man winchar ner och monterar på 10 minuter och med kollimering 15 minuter max. Man använder pickup truck eller i SUV eller ev vagn ( få har vagn ) Chassiet är gjort i aluminium så väta gör inget, men det finns ju presenning om man ev åker öppet.
De flesta vill inte vara portabla bland ägarna eller resa ( trots det var iden med köpet ) men jag ser ex resa till Öland som en av få kick offs per år och jag är ingen snödrive observatör.
Jag kom in i hobbyn genom resor i världen och sen att inse att astron i Sverige blir svår speciellt på ljusförorenad plats, men visst, vädrets makter gör det svårt så caset är nu nerlagt om frakter. Jag glömmer aldrig efter mitt första OSP när Carlin skulle visa mig M57 på Öland, och jag frågade ; men var är objektet, för på OSP i Dan’s 28’a fyllde det upp hela okularet.
Mitt första objekt jag såg var M42 i 25” Zambuto f/4.5 i öknen utanför Los Angeles och sen fick jag låna Dan Grays 28” Kennedy f/4 i en vecka i Oregon ( där lärde jag mig M27, M57 och M31 mm ) och sen Oz Sky med 30” SDM/Galaxy rakt upp mot 47 Tucanae och Cats Eye i 30” Kennedy på Stellafane med nycoatad spegel av ägaren på Specteum coatings i NY ( var en wow ) och efter 5 st OSP med bla Howard Banish’s Kennedy 28” ( såg 3M ljus år bort galax ihop med Lovrey ) och chefen Chuck på OSP med hans magiska Kennedy 25”, och armarna i M33 på SQM 22 var nåt det och Lockwoods Elvira 24” f/2.7 ( ägaren Ed hade NV med ) och Mel Bartels 25” f/2.6 mfl. Jag var på väg till Texas och Lovrey’s 48” med viruset kom ivägen. Så inga obs i snö sas, och sen 6 st resor till LaPalma och resor till Österrike, Tyskland, Marocko mm. I Tyskland fick jag förmånen vara med Jorge Peters i 2 nätter i hans 25” f/4.5 Lomo ( kostade 45K Euro för 15 år sedan ) och det var en helt en otrolig kontrast i den och han körde mest Ethos 4.7 mm så 600X. Helt sjukt bra och oförglömligt och Sten-Arne var med.
Han jag sålde min Zambuto Quartz 18” f/4 heter Mel och bor i Australien och jag är inbjuden på obs i outback i hans alla SDM/CZ och han har 12”, 16”, 18”, 24” och 24” bino dob, så jag får välja teleskop…Men nästa år är det ju sol eclips i Texas så vi får se ( hoppas Timo hänger på ) och Lovrey har ju sin nya Q ED Quartz 36” i Chile så resor finns planerade. Jim har tidigare frågat efter Timo så 48” låter som en kul upplevelse.
-Så mitt Svenska obs är väl nerlagt mer eller mindre ( SQM +21 himmel med lite tur intresserar mig inte just nu, inte ens med 30” )
Men lite offside från din fråga men jag gillar ( ang det kom in på FoV ) wide field obs men även leta faint stuff i stora dobbar.
Körde ju fast på LaPalma sist på ett objekt i Herschels ( 20” ) men den ska jag testa se i höst i 30”, kan gå vi får se.
-Bor du i Uppsala, så köp ev min del i 76 cm och skippa Kina teleskop och zooms.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-
Messier 1