Reply To: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Wow!
Tack Torbjörn och Hans!
Torbjörn:
Om man nu reser till en plats när det redan mörknat. Hur går det då att sätta upp 12-tummarn i lite rödljus?
Hur fungerar fläkten att kyla?
Hans och Torbjörn:
Jo, en kappa ska jag fixa! Vad är ett bra zoom-okular? Vad som helst över 1000 kr? Jag har hittat 8-24mm t.ex. i 1,25″.
Astroapparna jag använder kommer till användning. Det var dock svårt att stjärnhoppa med Maksutoven, mycket p.g.a. 1° FOV, rödpunktssikte i stan, men ännu mer p.g.a det spegelvända! Jag köper väl i sammanhanget också en 2″ vidvinkel eller typ 35 mm (utgångspupill 7 mm med F-5). 56 mm borde ge mig ca 2° FOV men ökar ju inte brightness. Med en 50 mm sökare kanske inte denna behövs?
Okularzenit är 140 cm så är väl okej med min relativt korta längd!
Bra att få höra om kraven för Herschel. Är det så att de första 1000 (1786) är något enklare än (1789, 1802)? Han skippade ju som tur är sitt 126 cm teleskop alltsomoftast men hade sitt 47-cm redan från 1782. Det motsvarar kanske ett 30-35 cm teleskop idag? Han hade väl mörkare himmel också i och för sig! Rolig teleskopsida: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_optical_telescopes_historically
Jag har Bortle cirka 6 i min trädgård, Bortle 5 bara kilometern bort och sen Bortle 3 några mil bort. Enligt vad jag förstår kan jag med tillräckligt hög förstoring se lika ljussvaga små objekt och detaljer oavsett sky brightness, men för utbredda ljussvaga nebulosor och globala kluster är ljusföroreningarna den viktigaste begränsningen när man väl använder sig av utgångspupill runt 6-7 mm. Eller?
Senaste inläggen
-
Min Star’Ex börjar ta form.
tråd av zmannen
-
Variabler i M31
svar av Thomas Karlsson
-
Utsnitt av Orion
svar av Thomas Karlsson
-
Solsystemskavalkad