Svar till: Rapport från Teneriffa 2023
Hem › Allmän amatörastronomi › Observationsplatser, träffar, möten och resor › Rapport från Teneriffa 2023 › Svar till: Rapport från Teneriffa 2023
Jag flög till GC direkt från Arlanda sen över till LaPalma. Norweigian hade Ok pris men med extra väska och mat, hotell på Arlanda, mja det rullar på mot en USA biljett.
Då det var ingen bra rutt, och på tok för lång väntetid ( 6 tim ) men då hittade jag inget annat, och sen kom jag till ön väldigt sent ( riktig jobbig resa både ner och hem = aldrig mer så )
Iden med Kanarieöarna ska ju vara billigt och max 6 timmars direktflyg.
Jag har åkt olika ner och första resorna var ju med Ryan air men man ska ner till Nyköping och sedan kom man till Teneriffa/syd och sen Binter över från norr. Man kom in sent så övernattning, sen kom ju Solresor och då kunde man åka flygstol direkt LaPalma billigt, men dom gick ju KK och cowid åren låg ju nere. Så LaPalma ska man se över på direktflyg. Men ingen kör detta nu tyvärr. Så vi får se i jul. Byte flyg när man ska släpa en hockytrunk med okular osv är inte kul…
Blir det för mycket trubbel är Namibia att se över tror jag ( vs ren astro resa ) kontra LaPalma. Men hörde det blir bilresa från flygplatsen på flera timmar på usla vägar och vill man hyra 25’an där blir det nog ( €€€ ) Så här finns vitsen med Teneriffa, direkt resa med hotell och ofta då till Ok priser 1 vecka men ljusbubblan leker man inte med samt dåligt med hyra teleskop.
-Så du åker över berget, är det inte ställen på norr, öster ( måste ju vara rätt högt på den vägen, eller ) Så varför änds ner till Vilaflor. Men jag antar det finns anledning sas.
-
Det här svaret redigerades för 3 år av
Hakann.
Senaste diskussionerna
-
Celestron AVX säljes
svar av
Ola Franzén
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
-
Astroöl i Malmö!
svar av
Magnus Larsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 256 st
Senaste 7 dagarna: 8215 st
Senaste 30 dagarna: 9515 st














