Reply To: Rapport från Teneriffa 2023
Hej Torbjörn.
På senaste resan i December ( LaPalma ) till Kanarieöarna var det ju hyffsat mörk vid Athos och obs varje kväll då vid nymånen utom den sista då kom det regn.
Men det var nåt som gjorde det så det inte var riktigt bra men ändå helt Ok. Sen fick vi 20 tum istället gör det tänka 25’an och eftersom 30 tum hemma blev det lite i sig av en besvikelse men det hade ju inte med himlen at göra. Men astro varje natt kan man dock ej klaga mot Svedala.
Men på senaste resan 2019 var jag och Lasse på östra sidan en natt med kikaren och hade på Teneriffa framför oss och viljen enorm ljusbubbls den hade !
Jag såg lite Teneriffa som kört. Solfirare och nyinflyttade Tyskar svämmars över dessa öar. Skandal tycker jag med LaPalma som har ljusrestriktioner ingen bryr sig om idag. De sades att på sikt kommer det flyttas mer boende och ny väg upp på västsidan ovanför kratern pga jordbävningen på väst södra sida. Då blir det kört på LaPalma. Det var ju Hosinsky som rekade upp LaPalma från Sicilien innan det gick över där på 80-talet.
Du går köra lite astro för vad det är, hoppas på molntäcke ( lär hjälpa ) och ha en bra sol semester.
Ang Kanariöarna. Själv kommer jag nog åka till LaPalma igen i December men då blir det nog ta med kikaren och ev 1 natt hyra 16” för cisternen. Resten ren semester eller använda kikaren. Det som gäller för mig framledes är stora Dobbar ( + 30” ) på SP i USA, det är där mitt intresse ligger.
Senaste inläggen
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam