Reply To: Två teleskop ska bli ett
Sedan förra inlägget har jag provat att montera optiken i spegelhållaren och i teleskoptuben. Vid testet nådde jag både det visuella och det fotografiska fokusplanet med okularhållaren. Ur kontrastsynpunkt är naturligtvis en högglansig aluminiumtub utan bafflar inte optimalt!
Så nu har mitt gamla Dobson teleskop återuppstått i en ny tappning Det som nu står på listan är att fabricera bafflarna.
Bafflarna kommer att ha två funktioner. Den ena funktionen är att eliminera ströljus och därigenom öka kontrasten. Den andra funktionen är att förstärka tuben.
Teleskoptuben kommer att utsättas för olika spänningar beroende på hur den riktas mot himlavalvet och därigenom deformeras mer eller mindre från dess ursprungliga form. Tubens längd, material och materialtjocklek avgör dess böjmotstånd och således dess förmåga att motstå deformation. Sannolikheten för deformation ökar med en ökad längd på tuben. Genom att montera bafflar inuti teleskoptuben så kommer varje sektion av teleskoptuben att utgöra en sub-tub som har ett högre böjmotstånd än hela tuben utan bafflar. Det innebär att tubens totala böjmotstånd kommer att öka och därigenom minska sannolikheten för deformation.
Jag kommer även att använda mig av en lång monteringsskena som ska ta upp och fördela lasten av teleskoptuben och därigenom bidra till att minska sannolikheten för deformation.
Avsikten är att först tillverka mockuper av bafflarna i formplywood innan den skarpa tillverkningen i aluminium.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam