Reply To: Två teleskop ska bli ett
Sandwish är ett bra val och det blir starkt utfört korrekt.
Chris i Portland jag träffat på OSP har en extremt lätt 20 f/4.5 i tunn Quartz optic av Zambuto och det är byggt i kolfiber men han har fällt teleskopet flera gånger och varit nära krossa optiken.
Hans nya Lockwood 34” i tunn Zerodur f/2.8 byggs i Sandwish trotts det som hänt men han har laddat på mer ang stabiliteten/vikten nu.
Jag var själv inne på material som håller bättre gränser i utvigning men visuellt har det ingen betydelse. En trä-Dob blir ofta mycket stabil och vanligt förekommande ( lätt i ett garagebygge sas ) men de blir lätt otypliga ( om portabelt ) och sen kräver dom underhåll.
Vår Starstructure är gjort i aluminium och dålig val i sträck men det är ju tungt men ändå lätt ( håller i mansliv pga pulverlack/eloxering ) så jag var skepisk om det kunde vara stabilt, men det var det faktiskt. De här tekeskopen vi använder nu på LaPalma är för veka ( men ex en 20” tar man enkelt in i en vanli personbil själv och monterar på 5 minuter ) och då får man inse att det blir en kompromiss.
-Det finns många konstruktioner men ofta blir det felbyggt i UTA korgen och truss rören. Men var man ju bygger ju på sitt sätt och en del av hobbyn.
Sen måste man ta hänsyn om stationärt eller portabelt. Själv ser jag tunnväggiga rör i stål svetsat/bultat i korg som den bästa lösningen av många skäl. Vid demontering blir det i 3 sektioner och så är min plan på en 36” i tjock Zerodur plano på f/4. Men 36” är inget för Sverige så vi får se lite senare i livet och om ’var’.
Men din plan i sandwish blir nog bra men betänk om vikten även om bara stationärt ( lite vikt är bra sas )
Senaste inläggen
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Markarian chain
tråd av Bergquist Christian
-
V1410 Tau
svar av Thomas Karlsson
-
NGC 7822