Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Det såg ut att bli klart väder torsdagen den 15:e dec så jag planerade för att obsa ute på Orust. Naturligtvis råkade jag ha ett nätmöte i en förening just den kvällen kl 19 så jag packade bilen innan mötet och drog iväg direkt när det var färdigt. Jag var framme ute på Orust ca 20.30 och satte upp min 12″ Dobson direkt, väl medveten om att Månen skulle gå upp ca 23.15.
Det var H2500-objekt i Aries som gällde denna kalla kväll och jag lyckades hitta NGC 673, NGC 697, NGC 781 och NGC 871.
Det gick sämre med NGC 691, NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Dem såg jag inte röken av.
När klockan närmade sig 23.30 fick jag syn på halvmånen som hade gått upp över horisonten så jag övergick till att ta en titt på vackra M42 Orionnebulosan och planeten Mars där jag kunde se tydliga mörka områden.
Vid det här laget var det svinkallt, när jag startade bilen såg jag att det var minus 16 grader ute och jag frös rejält. När jag hade packat upp utrustningen hemma gick jag och la mig och tillbringade resten av natten under tredubbla täcken för att få upp värmen i kroppen!
En ganska lyckad kväll, kul att vara igång med Aries, nu återstår 5 objekt i den stjärnbilden.
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-