Svar till: Seeing
Tack Hans.
Jo det är väl så att på DS kanske man klara sig undan med lite dålig seeing för det är ju hyffsat mörkt.
Transparensen kan jag inte sia om mer än egna reflektioner.
Jag har varit på väg till LaPalma ett par gånger på sensommar men det har inte blivit av.
Problemet med Roques topp är kan bli blåsigt värre ofta och nu i December kan det bli kallt så det blir otrevligt mot vara längs vulkanen längre ner. Men det viktiga nu är att få några bra nätter utan moln så löser sig resten.
Jag lärde känna en chefs tekniker ( Corosati ) på Galileo och fick faktiskt vara med en natt där och besökt teleskopet 2 gnr efter det med inbjudan av honom ( kul ) Men han bodde i Italien men hade hus i Tijarafe längre upp mot vulkanen ( faktiskt mot natur reservats gränsen ) och sa där var det bra för det vara i dal ( sk ‘barancho’ och han sådär silar luften bättre. Han hade ett väldigt fint astrofoto teleskop typ 16″ i en dome med Zerodur spegel och en jätte Dobson veranda på husets tak. Han sa vid hans pension skulle han bygga sovkojjor och förvaring så man kunde hyra av honom och obsa visuellt ex på verandan ( och han skulle husera teleskopen om man ville ) Det tycker jag låter intressant för ta upp nåt större på Roque blir svårt av många olika skäl ( blåsigt och svårt hitta bra plats ) och sen att vara på ‘Lost’ en längre tid lär man väl få spader…
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Thomas Karlsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]