Reply To: November 2022
En till sak som hände innan jag kom ner till Oz Sky i Australien var att jag var på Stellafane 2016 och där hängde jag med Howie Glatter och obsade med ’the Doc’ från PA. ( en rolig snubbe ) han hade en SDM 22” Dobson med Kennedy f/4 optik och han berättade om Oz Sky och Lowrey med 48’an.
Jag kom till Oz och året med eclipsen i USA kom jag ihop med John från LA ( från Riverside klubben ) som kände Jim å vi obsade innan OSP i södra Oregon.
Jim var så impad av Zeissen på passande objekt och jag kan säga, dessa nätter var det Mörkt !
-Jim var salig och sa ; ”Jet Black” !
Vi hade 25” Dob där ( Debbies ) en krutgumma som sparng upp för stegen som en katt vid nära 70 bast. Hon köpte den första Obsession 20 tummaren.
Sen lärde jag känna Jim vid flera ställen men sen kom ju nya tiden in och allt stoppades. Så än har jag inte varit i Texas på 48” och nu kommer Jim ha sin 36’a i Chile.
Hur kom man då ihop med Jim.
Jo jag hade en Dal Forno Romano med mig ( 300 € ) som jag hade signerad av Romano själv på plats i Verona och Jim är finsmakare å bjöd på nån dyr special wiskey i låg upplaga, men iden var ju att Pensack skulle få den flarran av mig på OSP men han blen förkyld inför eclipsen så jag fick hans biljetter med mat å dush osv.
Bilder med ;
Amarone frän vin.
Jag med Zeissen på OSP inför eclipsen.
Debbie, John, Jim och Paul ( väldigt erfaren visual observstör )
Jim förevisar om DS, och hans favoriter var ’Holmberg’ och han kunde inte säga ’Holmberg’ så han skickade fram mig att berätta hur det uttalas. ( han sa ’Holmburger’… )
Att Debbie kom igång med astronomin, jo hon hade familj och barn i San Diego och det blev till skilsmässa, så en natt vandrade hon ute och tittade upp och ringde direkt sen till en klubb och köpte en egen 20 tummare. Hon höll ut på OSP tills det ljusnade.
Men hon hade många år i ryggen då i hobbyn, så ganska fantastiskt.
- This reply was modified 2 years ago by Hakann.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-