Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Vädret såg ganska lovande ut igår så jag lastade in 12″ Dobben i bilen och körde ut till västra Orust för att obsa Herschel 2500-objekt i Pisces (Fiskarna).
Objekten skulle inte börja kulminera i söder förrän ungefär 00.30 svensk tid så jag började med att obsa lite annat fint: Saturnus, M31 Andromedagalaxen, de klotformiga stjärnhoparna M13 och M92 i Herkules, M57 Ringnebulosan, M11 i Skölden, Dubbelstjärnhopen i Perseus, Jupiter och inte minst de fantastiska Slöjnebulosorna i Svanen som är otroligt fina att obsa genom ett O-III filter.
Till sist stod Pisces ganska bra på himlen så jag började observera och hittade galaxerna NGC 7506, NGC 7537 och NGC 7556. NGC 7566 lyckades jag däremot inte hitta.
Strax före midnatt började det dyka upp höga moln som mer och mer började försvåra obsandet så till sist avslutade jag med en titt på Jupiter innan jag packade ihop och åkte hem. Det pågick arbeten på Tjörnbron så jag fick ta färjan Svanesund-Kolhättan hem.
En ganska lyckad kväll med tanke på omständigheterna: Objekt som går upp sent och Månen som skulle vara på gång vid det laget. Jag skymtade Månen på låg höjd på hemvägen.
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-