Reply To: HT Cam
Jag har undersökt HT Cam noggrannare idag och gjort stickprov i datan som jag laddade hem från AAVSO. Det fanns drygt 50000 observationer av stjärnan på AAVSO.
Vad jag fann var att den kortare spinnperioden på 0.0059 dygn alltid är närvarande. Däremot var den längre på 0.061 dygn mycket svårfångad och var egentligen bara synlig vid ett tillfälle.
2023-02-14 verkar HT Cam ha haft ett kort utbrott. Det finns en enda serie i AAVSO från denna dag då den ligger på mag 12 istället för sin normala nivå på mag 17-17.2. Det finns obsar från 12:e och 15:e februari i AAVSO där den inte är i utbrott. Om denna serie stämmer var utbrottet mycket kortvarigt. Tyvärr finns inga obsar heller på ASAS-SN eller ZTF för den 14:e som kan bekräfta utbrottet.
Men man kan se att ljusstyrkan för stjärnan verkar ha ändrats efter denna dag och ligger sedan dess på 16.2-16.5.
Magnus gjorde ett 10-tal obsserier av stjärnan mellan 2023-02-24 och 2023-03-14 och det är i detta tidsintervall perioden på 0.061 dyker upp. Även i andra observatörers data från denna tidpunkt. Men redan i april 2023 verkar perioden vara borta och är fortfarande frånvarande. Även före 2023-02-14 har jag inte lyckats hitta den.
Både Hans och Magnus har tidigare i tråden varit inne på superpucklar som orsak för den här perioden och jag kan bara hålla med om att det verkar vara den troligaste orsaken. Magnus, var det en slump att du började obsa stjärnan direkt efter utbrottet eller hade du fått info om det?
I min uppdatering här för några dagar sedan såg det ut som att 0.061 perioden fortfarande fanns kvar, men det var nog en effekt av de många tidigare obsarna från 2023, då den fanns, som snedvred resultatet.
Senaste inläggen
-
Min Star’Ex börjar ta form.
tråd av
zmannen
-
Variabler i M31
svar av
Thomas Karlsson
-
Utsnitt av Orion
svar av
Thomas Karlsson
-
Solsystemskavalkad
tråd av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Uppdateringar av SVO
svar av
Thomas Karlsson
-
16″ Dobson teleskop
tråd av
MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
![Värmland Star Party – 2025](https://nattmolnet.saaf.se/wp-content/uploads/2023/12/VSP212-300x300.jpg)
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 270 st
Senaste 7 dagarna: 2787 st
Senaste 30 dagarna: 10559 st