20230401-Venus-02XH-sve.jpg

Objekt: Venus. Datum (UT): 2023-04-01 . Tid (UT): 18:04 och 18:11 UT. Autoguidning: Nej. Bildens orientering: Syd uppåt. Beskrivning:

Venus lyser starkt i skymningen och har börjat växa i storlek så igår kväll gav jag mig på att fotografera i IR och UV, Jag tog även några sekvenser i RGB men de gav ingenting så de har jag utelämnat.
Jag mappade sedan IR till den röda kanalen och UV till den blå. Sedan tog jag fram en syntetisk grönkanal för den här RGB rendreringen.
Bilden är uppskalad i Photoshop.

Jag har tidigare fotograferat Venus på sommaren mitt på dagen så det kan bli en trevlig aktivitet även under kommande månader,
Då utgår jag från solen för att göra en grov manuell polinställning (med speciell solsökare på teleskopet och skyddslocket på fronten av tuben). Precissionen kan vara dålig om Venus ligger långt ifrån Solen och då kan det vara svårt att hitta den lilla ljusa pricken mot en ljusblå himmel. En gång tog det mig 1,5 timmar men till slut såg jag den i synfältet.
Man ska aldrig ge upp.. Teleskop/objektiv: Celestron C9 EdgeHD. Montering: Ioptron CEM 60 EC. Kamera: Asi 462. Ytterligare utrustning: Pierro Astro ADC . Plats: Stockholm. Mjukvara: AutoStakkert 3 och Photoshop. Filter: Bader Ir 685nm och Astrodon UVenus filter. Fotograf: Peter, Uppsala AmatörAstronomer (UAA).