M31_V1_stor.jpg

Objekt: V1 i M31. Datum (UT): 2022-08. Tid (UT): 00:00. Exponeringstid: 4 timmar 8 minuter. Kalibrering: bias, dark, flat. Bildbehandling: Pixinsight m tillägg.. Kameratemperatur: -20. Autoguidning: Ja. Beskrivning: Det närmar sig ju 100-årsjubileum och det förpliktar ju att en viss uppmärskamhet riktas både mot E. Hubble och mot det fantastiska fynd han gjorde.

Han använde ett 100 tums teleskop (c:a 2,5 meter). Jag använde för ett år sedan ett på 15 cm och riktade det mot samma galax. Nu har jag ju en viss fördel av 100 års teknisk utveckling, men jag kan ändå fascineras av att det går att fånga enskilda stjärnor ur främmande galaxer från sin egen trädgård.

Här är alltså en bild på Andromeda där V1 är synlig. Det är många stjärnor så jag har också bifogat en inte så vacker beskrivning som syftar till att göra det enklare att hitta V1.

. Teleskop/objektiv: Skywatcher 150 PDS. Montering: HEQ 5 Pro. Kamera: RisingCam IMX 571 färg. Plats: Lidköping, B3/4. Mjukvara: Pixinsight, BlurXterminator, NoiseXterminator. Filter: Tror jag hade Baader Neodynium filter.. Fotograf: Petter Åström.