C_2022-E3-ZTF-spektrum.jpg

Objekt: C/2022 E2 (ZTF). Datum (UT): 2023-01-30. Tid (UT): 18:00 – 20:00. Exponeringstid: 12x300s spektra, 6x300s bakgrund. Bildbehandling: CCDStack2, RSpec. Kameratemperatur: -10. Autoguidning: Nej. Väder: Klart men blåsigt upp mot 16m/s. Beskrivning: Ett försök till analys av spektrum från komat på C/2022 E3.

Jag använde en spalt på min spektrometer som mäter 20µm x 2 mm vilket ganska lagom ger ett tvärsnitt av kometens koma med min refraktor.

Komat består som bekant av molekyler som sublimerar från kometkärnan och mitt spektrum ger viss information om innehållet via emissionsspektrum i det visuella området samt delar av angränsande UV och IR.

Det mest kända ämnet är C₂ radikalerna som ger de berömda ”Swan banden”.
Vidare ser vi CN, C₃ och NH₂.

Det var kännedom om CN (Cyanid) som gav upphov till paniken år 1910 när jordbanan korsade svansen till Halley`s komet.

Ett spektrum från näraliggande bakgrund användes för att subtrahera bort inverkan av ljusföroreningarna i Malmö.
. Teleskop: Tec 110 FL. Montering: Mach2 GTO. Kamera: ZWO 6200 MM. Ytterligare utrustning: SX-Spectrograph Pro. Plats: Malmö. Mjukvara: MaximDL, APCC Pro, SkyTrack. Fotograf: Hans H, Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe (ASTB).