Solen-09-23T16-09-30__data_lapl5_ap283-03.jpg

Objekt: Solen i Ha. Datum (UT): 2023-09-23. Tid (UT): 14:11 UT. Exponeringstid: Olika. Bildbehandling: AS3, Imppg, Photoshop. Autoguidning: Nej. Bildens orientering: Nord upp. Väder: Mycket moln. Beskrivning: Häromdagen kom den nya kameran efter Ares-M Pro från PlayerOne efter nästan 6 månaders väntan.
Det är en monokamera med en kvadratisk sensor på 11,3 mm och inbyggd kylning.
Hittills har jag varit tvungen att göra en mosaik på minst 6 sektioner, med den nya kameran får jag massa utfall även med en 2 x Barlow.

Jag lyckades inte få den att fungera med någon av mina Capture program, vare sig för PC eller Mac men till slut testade jag AstroDMx-Capture för Mac och fick kontakt med kameran. Det visade sig vara ett riktigt trevligt program.

Idag fick jag möjlighet att testa den för första gången men jag fick vänta länge på att molnen skulle skingras och då hade batterierna i trackern tagit slut. Så jag fick ställa in solen så att den skulle driva över sensorn vilket tillät sekvenser på max 100 bilder.
. Teleskop/objektiv: Lunt LS60THA / B1200FTPT med 50 mm. dubbelstacksmodul. Montering: Star Adventurer WIFI tracker. Kamera: PlayerOne Ares-M Pro. Ytterligare utrustning: 2x Barlow. Plats: Centrala Stockholm. Mjukvara: AstroDMx-Capture. Fotograf: Peter R, Uppsala AmatörAstronomer (UAA).