MG_433236-04H-Panorama.jpg

Objekt: Persien. Datum (UT): 2023-08-13 UT. Tid (UT): 23:11 UT. Exponeringstid: Varierar. Autoguidning: Nej. Bildens orientering: Nord till söder, ca 180°. Beskrivning: Den 12:e spanade jag efter perseider efter midnatt då vädret var relativt klart här i Stockholm. Under en timmes tid såg jag bara en väldigt kort men ca. 01:27 kom en extremt långsam och lång, ca. 25° som kom in från norr och försvann i öster. Det rörde sig alltså inte om en perseid.
Den 13:e var det mulet men nytt försök gjordes den 14:e.
Jag fotograferade himmeln under en timmes tid och fångade 5 perseider. Det här är den sista som passerade samtidigt som 2 satelliter flashade, tagen ca 01:11 lokal tid.
Jupiter syns till höger om Pleiaderna och Saturnus ligger ungefär på samma höjd men ännu längre till höger, ovanför vattnet.
Bilden är sammansatt av 3 fisheyebilder på 180° vardera, en mot östra horisonten, en mot södra och en rakt upp för att få med hela stjärnhimmeln.
Bilderna är sedan omprojicerade i PTGui.. Teleskop/objektiv: Canon EF 8-15 mm fisheye på 8 mm. Montering: Siri fotostativ. Kamera: Canon Eos 5D Mk4. Plats: Fredhäll, Stockholm. Mjukvara: Photoshop, PTGui. Fotograf: Peter Rosén, Uppsala AmatörAstronomer (UAA).