M1-Spektra-2024-02-26.jpg

Objekt: M1 Krabbnebulsan. Datum (UT): 2024-02-26. Tid (UT): 20:00:00. Exponeringstid: 6 x 15 min. Bildbehandling: CCDStack2, PS CC. Bin: 2×2. Kameratemperatur: -15. Autoguidning: Ja. Väder: Lätt dis. Måne: 95%. Beskrivning: Jag tog ett spektrum från Krabbnebulosan för att om möjligt försöka få en uppskattning av dess expansionshastighet.

Min tanke var att försöka påvisa dopplerskift vid den starkaste OIII-våglängden 5007 Å.

Vädret var ogynnsamt med en hel del dis som förvärrade ljusföroreningarna i Malmö. Med lång exponeringstid gick det dock att urskilja OIII-linjen.

Bilden visar slutresultatet när ljusföroreningarna subtraherats bort.

Linjen blir elipsformad på grund av att gaserna i supernovarestens skal expanderar med hög fart.

Vi ser dopplerskift mot rött från bakre skalet (som rör sig från oss) och skift mot blått från det främre skalet (som rör sig mot oss). Övre och nedre delarna har litet eller inget dopplerskift eftersom skalet här rör sig vinkelrätt ut sett från vår synaxel.

En enkel mätning på råbilden ger att dopplerskiftet mellan linjerna centralt är av storleksordningen 46 Å.

Expansionshastigheten blir då ½ x (300 000 x 46)/5007 = 1380 km/s vilket stämmer bra med den gängse uppskattningen på 1500 km/s.

Bilden nedan visar spaltens läge över M1 under exponeringen.
. Teleskop/objektiv: TEC 110 FL . Montering: AP Mach2 GTO. Kamera: ASI 294MM. Ytterligare utrustning: UVEX spektrograf. Plats: Malmö Bortle 8. Mjukvara: MaximDL. Fotograf: Hans H .