Stack_3054-3093_Crop-04H.jpg

Objekt: Komet C/2022 E3 (ZTF). Datum (UT): 2023-01-27. Tid (UT): 00:43 – 01:08 UT. Exponeringstid: 30″ x 40 exponeringar. Autoguidning: Nej. Beskrivning: Jag fotograferade komet C/2022 E3 (ZTF) från Stockholm den 27:e januari och blev precis klar med min bearbetning .
Kometen stod på 60° höjd men det var så disigt i NÖ riktning att det tom var svårt att urskilja stjärnorna i Stora Björn för blotta ögat.
Med hjälp av 15×70 kikare lyckades jag stjärnhoppa till en den lilla diffusa fläcken som nätt och jämt gick att urskilja med indirekt seende.
Jag satte kameran på refraktorn och tog 80 st 30-sekunders exponeringar.
Eftersom signalen var väldigt svag så har det varit kämpigt att få fram något vettigt och det har tagit ända tills idag för att få fram något vettigt och då har jag ändå bara använt 40 av bilderna.
Jag laddade ner testversionen av Russell Cronans plugin StarXTerminator och skapade separata lager för stjärnorna och kometen.
Dessa stackades separat i Photoshop och har lyckats få jonsvansen att framträda till höger och väldigt svagt även stoftsvansen till vänster.. Teleskop/objektiv: WilliamOptics FLT-110 f/6,5 apo triplett. Flattener.. Montering: Ioptron 60 EC. Kamera: Canon Eos5D Mk4. Plats: Kungsholmen, Stockholm. Mjukvara: Photoshop. Fotograf: Peter R.