Stack-03.gif

Objekt: Jupiter . Datum (UT): 2023-09-14 UT. Tid (UT): 21:11 UT. Exponeringstid: Olika. Bildbehandling: AS3, Photoshop, Winjupos. Autoguidning: Nej. Bildens orientering: Syd uppåt. Väder: Slöjmoln, fukt och mycket turbulens. Beskrivning: Den 14:e ville jag fånga Ios passage framför Jupiter.
I normala fall skulle jag ha använt min 4x PowerMate som ger f/19 men förhållandena var riktigt dåliga så jag satte på en 2,5x PM istället som ger f/12 och 3.000 mm.
Med så här kraftig turbulens är det svårt att veta var bästa fokus ligger samt optimala korrektionen av ADC:n.
Jag tog 23 sekvenser på 2.000 frames var under en timme sedan var jag tvungen att avbryta på grund av slöjmolnen som passerade och tätnade.
Resultatet efter stackning var inget vidare med ful kantstuds på höger sida där Io inträdde framför den stora röda fläcken GRS.
Så jag deroterade filerna i Winjupos och kombinerade dem sedan i Photoshop med mina stackade filer.
Trots de dåliga förhållandena tycker jag att slutresultatet blev över förväntan.
Jag jobbar även på en animation som jag kanske kan lägga upp framöver.
Filmen visar några frames från en av sekvenserna som sedan tonar över i slutbilden efter alla ovanstående stegen i bildbehandlingen.

/*Peter R. Teleskop/objektiv: CT-10 250 mm f/4,8 Newton från OrionOpticsUK. Montering: iOptron CEM60-EC. Kamera: ASI462. Ytterligare utrustning: TeleVue PowerMate 2,5x, ASI ADC. Plats: Centrala Stockholm. Mjukvara: oaCapture 1,8. Filter: L. Fotograf: Peter R, Uppsala AmatörAstronomer (UAA).