Stack02-230519-ISS.gif

Objekt: ISS. Datum (UT): 2023-05-19. Tid (UT): 22:40 UT. Bildbehandling: Photoshop. Autoguidning: Nej. Beskrivning:

Det var många år sedan jag senast försökte fotografera ISS.
Den 18:e gjorde jag ett första försök med C9,25 EdgeHD på iOptron ekvatorialstativet men trots 1 timmes förberedelser var jag långt igrån klar när ISS dök upp.

Den 19: gjorde jag ett nytt försök men bytte till SW AzEq5 monteringen i alt-azimutalläge och William Optics FLT110 aporefraktorn med 2x barlow. Det motsvarar 1.430 mm fokalavstånd. Jag hade också monterat på ett guideteleskop med hårkors och balanserat upp allt perfekt med motvikter.

När ISS dök upp satte jag igång kameran och började följa ljuspunkten manuelt så bra som möjligt i okularets hårkors vilket var extremt svårt.
ISS befann sig på ett avstånd av ca 1.300 km och flög på en höjd av 400 km i 27.000 km/tim.

Av 6.500 bilder syns ISS någorlunda skarpt på 324.
Dessa har sedan bantats till ca hälften och stackats fyra och fyra till 39 slutbilder.
Det skarpa ljuset är en solspegling i solpanelerna
. Teleskop/objektiv: WO FLT-110 triplett apo refraktor. Montering: SW AzEq5. Kamera: Asi462 C. Plats: Stockholm. Mjukvara: oaCapture 1.8. Filter: Ir Uv cut. Fotograf: Peter R.