m57-montage-03xh.jpg

Objekt: M57. Datum (UT): 2018-10-19 till 2018-12-11 UT. Tid (UT): 22:00 UT. Exponeringstid: Varierar. Bildbehandling: Stackning och Photoshop. Autoguidning: Ja. Beskrivning:
För ett tag sedan efterfrågade Fredrik Silow bilder på M57 och jag bidrog då med denna bild av M57 från hösten 2018.
Han har nu bett mig ladda upp bilden i galleriet.

Jag har ofta upplevt att man som nybliven astrofotograf betar av några av våra vanligaste och ljusstarkaste djuprymdsobjekt för att sedan gå vidare till mera avlägsna och ljussvaga nebulosor och galaxer.

Med ökad erfarenhet har jag velat återbesöka några av dessa “nybörjarobjekt” och fick Lars Zetterström intresserad av samarbetsprojekt. Det har blivit totalt 3 st,
Cigarrgalaxen M82, Orionnebulosan M42 som vi beskrev i Telescopium 4-2018 och så denna M57.
Alla 3 projekten tog flera veckor att slutföra och gav resultat som ingen av oss hade kunnat uppnå på egen hand. Det kändes lite som att 1+1=5.. Teleskop/objektiv: C14 med 0,6x reducerare samt WO FLT-110 Apo. Montering: Olika. Kamera: Olika. Filter: L, Ha. Fotograf: Lars Zetterlund och Peter Rosén.