Bengt-Ask-Vintergatan-i-nytt-ljus

Vintergatsbandet är ett av de enklaste motiven att avbilda med radioastronomisk teknik, i själva verket ett av få som är inom räckhåll för amatörer. Jag har själv satt samman min utrustning för att studera objekt vid 21 cm våglängd där neutrala väteatomer, vilka det finns många av i moln i Vintergatan, sänder ut strålning. Anledningen till att jag har valt att arbeta med radioastronomi är att jag på senare år har utvecklat ett allt större intresse för ämnet och jag tycker ofta att det bästa sättet att motivera mig själv att lära mig mer är att sätta tänderna i ett konkret projekt. Huvudanledningen till att jag skickar in det bidrag som jag gör är ändå ganska enkel – att få göra något helt eget. Jag hoppas med mitt bidrag kunna få visa ett objekt som alla kan se, i våglängder som inte är synliga för det mänskliga ögat. Astrofoto är nog som bäst, tycker jag, när det förutom estetiken och “Wow!”-faktorn får människor att öppna ögonen för vetenskapen bakom, det vill säga astronomi. Kanske kan det få fler att tänka nytt, vidare och bredare, eller varför inte få upp ögonen för det superspännande fältet radioastronomi!